Σχολικό έτος 2022-23

Το πρόγραμμα ΑN Αναγνωρίζω – Αντιδρώ – Αντιμετωπίζω* του Ιδρύματος Αικατερίνη Λασκαρίδη.

To 60o Γυμνάσιο Αθηνών συμμετείχε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ΑΝ. Το πρόγραμμα ΑN Αναγνωρίζω – Αντιδρώ – Αντιμετωπίζω*,  είχε  στόχο την καλλιέργεια των δεξιοτήτων της σχολικής κοινότητας, μέσα από γνώσεις και στρατηγικές, προκειμένου μαθητές και εκπαιδευτικοί να αναγνωρίζουν, να αντιδρούν και να αντιμετωπίζουν τα φαινόμενα κακοποίησης. Παράλληλα, αποπειράθηκε να προωθήσει την αλλαγή των κοινωνικών αντιλήψεων που προκαλούν τα φαινόμενα αυτά, επεδίωξε την ενδυνάμωση των μαθητών, ώστε να αναπτύξουν υγιείς σχέσεις που να στηρίζονται στην αλληλοεκτίμηση και τον αλληλοσεβασμό, ώστε να διευκολύνει, εν τέλει, τα παιδιά που έχουν υποστεί κάποια μορφή κακοποίησης να μιλούν ανοιχτά για όσα έχουν βιώσει.

Το πρόγραμμα είχε διάρκεια 2 ετών. Στην πρώτη φάση του προγράμματος, κατά το σχολικό έτος 2021-2022, επιλέχθηκαν δέκα (10) σχολεία της Αττικής και της Κρήτης για την πιλοτική εφαρμογή. Διευθυντές, εκπαιδευτικοί, σχολικοί ψυχολόγοι και ειδικοί των ΚΕΔΑΣΥ των σχολείων αυτών παρακολούθησαν επιμορφωτικές συναντήσεις, με συγκεκριμένη θεματολογία και ειδικούς εισηγητές.

Από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του 2022, μαθητές της Β΄ Γυμνασίου των επιλεγμένων σχολείων συμμετείχαν σε συνολικά 62 εκπαιδευτικές δράσεις του προγράμματος, σε Αττική και Κρήτη.

Οι  μαθητές έλαβαν μέρος σε εκπαιδευτικές δράσεις με τις εξής θεματικές:

  • Είναι δικαίωμά μου να μιλήσω και να ακουστώ
    Βιωματικό Εργαστήρι – Πρόγραμμα για την Προστασία από τη Βία από το Περιβάλλον των Παιδιών
    Εισηγητής: Γιώργος Μόσχος, Νομικός, Εμπειρογνώμονας Δικαιωμάτων του παιδιού, Συνήγορος του Παιδιού (Ιούλιος 2003 – Ιανουάριος 2018)
  • Συναι/no! Συναινείς;
    Συναίνεση – Από τις Οικογενειακές στις Φιλικές & Διαφυλικές Σχέσεις
    Εισηγήτριες: Σοφία Κωνσταντοπούλου, Υπ/νη Διαχείρισης & Επικοινωνίας, Genderhood
    Λαμπρινή Γεωργίου, Εκπαιδευτικός, Υπεύθυνη Έμφυλης Ισότητας & Ενσωμάτωσης, Genderhood
  • Αλλάζω σκέψη, αλλάζω στάση, αλλάζω συμπεριφορά
    Στάσεις, Αντιλήψεις & Συμπεριφορά – Πώς μας προστατεύουν από τη θυματοποίηση
    Εισηγήτρια: Γιούλη Μπαλίκου, Δρ. Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Ψυχιατρικής Παιδιών & Εφήβων, Ξενώνας Όρμος, Σισμανόγλειο Γ.Ν.Α.
  • Ανακαλύπτοντας τις εσωτερικές μου δυνάμεις
    Εργαστήρι για τη διαχείριση του στρες και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας
    Εισηγήτρια: Κατερίνα Σοφιανοπούλου, Ψυχολόγος, MSc Διαχείρισης του Στρες, Πιστοποιημένη ψυχοθεραπεύτρια γνωσιακής προσέγγισης

Το επόμενο βήμα – Η καμπΑΝια

Η εφαρμογή του προγράμματος ΑΝ συνεχίστηκε  και το σχολικό έτος 2022-2023. Οι μαθητές που παρακολούθησαν το πρόγραμμα ενεργοποιήθηκαν και ετοίμασαν μια σειρά δράσεων, μια «καμπΑΝια», με στόχο την ευαισθητοποίηση για το θέμα της πρόληψης της παιδικής κακοποίησης.

Στο πλαίσιο αυτό η ομάδα μαθητών του σχολείου μας που συμμετείχε στο πρόγραμμα συναντιόταν σε εβδομαδιαία βάση.

Οι συναντήσεις είχαν την εξής θεματολογία:

  1. Ενίσχυση δεσμών ομάδας, μέσα από ομαδικές δραστηριότητες.
  2. Θεατρικά παιχνίδια
  3. Ορισμός της κακοποίησης και αναγνώριση των ειδών των κακοποιητικών συμπεριφορών
  4. Ενημέρωση για τους φορείς, στους οποίους μπορούν να απευθύνονται τα θύματα κακοποίησης
  5. Τρόποι υλοποίησης Καμπάνιας
  6. Δημιουργία Ερωτηματολογίου
  7. Διεξαγωγή Ανώνυμης Έρευνας
  8. Επεξεργασία δεδομένων έρευνας
  9. Ανάλυση αποτελεσμάτων της έρευνας
  10. Καθορισμός στόχου Καμπάνιας (πληθυσμός – μέσα – είδος υλικού)
  11. Δημιουργία υλικού (σκηνές, μουσική, ύφος,  γραφικά, βίντεο αρτ)
  12. Επεξεργασία υλικού (μοντάζ, ψηφιακή επεξεργασία βίντεο, ψηφιακή επεξεργασία ήχου)
  13. Οριστικοποίηση υλικού
  14. Προβολή υλικού στην τελική συνάντηση του Προγράμματος στο Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη
  15. Παρουσίαση ζωντανής performance, σε εκδήλωση του Συλλόγου Γονέων Και Κηδεμόνων στον χώρο του Σχολείου.
  16. Παρουσίαση του υλικού, στην εκδήλωση κλεισίματος της σχολικής χρονιάς σε γονείς και μαθητές.
  17. Ανάρτηση του υλικού στην ιστοσελίδα του σχολείου.   

Με βάση τα αποτελέσματα της ανώνυμης έρευνας, η ομάδα των μαθητών αποφάσισε να ασχοληθεί με το ζήτημα της ενδοοικογενειακής βίας. Η ομάδα προσέγγισε το ζήτημα μέσα από την τις σχέσεις μαθητών-γονεών. Η ομάδα μέσα από το βίντεο προσπάθησε να δώσει φωνή σε όλα τα παιδιά που έχουν υποστεί κακοποίηση από το οικογενειακού τους περιβάλλον: για όσους έχουν δεχτεί πίεση είτε δεν έχουν την ελευθερία της έκφρασης είτε δεν έχουν το υποστηρικτικό πλαίσιο που χρειάζονται.

Το βίντεο που δημιουργήθηκε στόχο είχε την αντιπαραβολή δύο μορφών συμπεριφοράς, μιας θετικής και μιας αρνητικής. Στόχος της πρώτης ήταν η ανατροφοδότηση και ενδυνάμωση των θετικών συμπεριφορών και η ενίσχυση ης επικοινωνιακότητας, ενώ της δεύτερης η αποφυγή του αρνητισμού και της παρεμπόδισης της επικοινωνίας που αυτός φέρει (π.χ. η φράση «Αν φαίνομαι καλά  δεν σημαίνει ότι είμαι» εκφωνείται ως αρνητική, ενώ ακολουθείται από τη θετική της μορφή έκφραση ως «Μίλα»).


Έκθεση ζωγραφικής Μαθητών από το Μάθημα των Καλλιτεχνικών του Σχ. Έτους 2022-23

IMG 1610
IMG 1609

Τεχνουργήματα μαθητών στο μάθημα της Τεχνολογίας με την κ. Λαδιά

Ηλιακή και αιολική ενέργεια.

IMG 1611

Η Σχεδία του Οδυσσέα

IMG 1616

Ισθμός

Τσουνάμι

IMG 1626

Πύργος του Άιφελ

IMG 1619

Σήραγγα

IMG 1623

Γέφυρα

IMG 1622

Η Ακρόπολη

IMG 1633

Το έδαφος στηρίζει την ζωή

IMG 1632 1

Γραμμική Β’


Εικονική Επιχείρηση – ECO

Οι Δράσεις του Σχολείου μας την σχολική χρονιά 2022-23

Θεατρικός Όμιλος  2022- 2023

Ανιχνεύοντας  τις  μεταβαλλόμενες κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανάγκες της σχολικής μας κοινότητας αποφασίσαμε  φέτος να ξεκινήσουμε την προσπάθεια δημιουργίας  μιας θεατρικής ομάδας στο σχολείο μας έχοντας κατά νου ότι η ενασχόληση με το θέατρο έχει διαχρονικά αποδειχθεί μάθηση και θεραπεία τόσο  για τους συντελεστές μιας παράστασης όσο και για το κοινό της. Ταυτόχρονα, σκεφτήκαμε ότι σε ένα σχολείο με έντονο το πολυπολιτισμικό πρόσημο, το θέατρο μπορεί να λειτουργήσει ως κοινός τόπος και σημείο επαφής μεταξύ των διαφορετικών πολιτισμών και ιδεολογιών, βάζοντας στο επίκεντρο πανανθρώπινες αξίες και εμπειρίες ζωής και συμβάλλοντας στην εξωστρέφεια και το άνοιγμά του σχολείου προς την κοινότητα. Ο όμιλος θεάτρου έγινε αποδεκτός με ενθουσιασμό από μαθητές/τριες και γονείς. Έδωσε φωνή και ορατότητα σε μέλη της μαθητικής κοινότητας που δεν είχαν μέχρι βρει την ευκαιρία να εκφραστούν μέχρι τώρα.  Σαν ένα ταξίδι  στην ράχη ενός ουράνιου τόξου, ανακαλύψαμε γνώσεις, δεξιότητες και ταλέντα, γνωρίσαμε  καλύτερα τους εαυτούς μας και τους συνεργάτες μας, βιώσαμε τα μεγάλα συναισθήματα που το θέατρο μπορεί να  εμπνέει, τόσο στα μέλη της ομάδας όσο και στο κοινό του.

 Οι παραστάσεις που παρουσιάστηκαν ήταν  δύο: Στα χρόνια της Κατοχής’, ένα σπονδυλωτό ιστορικό θεατρικό που ζωντανεύει την καθημερινότητα της ναζιστικής κατοχής με κορμό την ζωή της έφηβης ηρωίδας Ηρώς Κωνσταντοπούλου. Η ιδέα μας άρεσε, και, θέλοντας να δώσουμε έμφαση και να αναδείξουμε το ρόλο και την συμβολή των γυναικών στους αγώνες  για την ελευθερία και τα πανανθρώπινα δικαιώματα, φτιάξαμε με τη βοήθεια της μαθητικής συγγραφικής μας ομάδας, στο ίδιο πνεύμα, και την θεατρική παράσταση της 25ης Μαρτίου με έναν από τους βασικούς άξονες  να είναι ματιές- μέσα από σκετσάκια- στους διαφορετικούς ρόλους που ανέλαβαν οι γυναίκες στον Αγώνα για την Ελευθερία.

Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαμε είμαστε οι: ΛΑΔΙΑ ΑΡΕΤΗ, ΒΛΑΧΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ, ΜΙΧΑΛΑΡΟΥ ΜΑΡΙΑ και ΠΛΕΥΡΙΤΑΚΗ ΑΘΗΝΑ. Ο συνάδελφος της Πληροφορικής ΛΥΠΙΤΚΑΣ ΠΑΣΧΑΛΗΣ μας πρόσφερε  βοήθεια με τις τεχνικές του γνώσεις. Τα παιδιά που συμμετείχαν είναι, από την Α’ Τάξη: ΖΑΧΡΑ ΙΝΤΙΣ (συγγραφική ομάδα), ΚΑΜΠΙΤΣΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ(συγγραφική και θεατρική ομάδα),, ΚΑΜΑΡΑ ΚΑΜΠΟ, ΚΑΡΑΠΕΤΣΑΝΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΑΡΑΠΕΤΣΑΝΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΡΟΝΤΟ, ΠΡΑΣΣΟΥ ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ (συγγραφική ομάδα), ΓΚΥΣΙΑ ΑΝΤΕΛΑΪΝΤΑ, ΠΑΝΑΓΙΟΥΡΣΚΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ, ΜΑΡΙΑ ΜΙΤΡΟΥΣΙ, ΝΙΚΟΛΑ ΖΑΡΚΑ. Από την Β’ Τάξη: ΓΕΩΡΓΙΑ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ, ΜΑΛΛ ΜΠΙΚΡΑΝΤ, ΦΩΤΕΙΝΗ ΝΤΑΛΤΑΓΙΑΝΝΗ, ΙΟΥΛΙΑ ΝΤΟΥΝΤΟΥΣΙ, ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΟΠΑΝΤΣΙ, και από την Γ’ Τάξη:  ΜΑΡΙΑ ΒΙΟΛΕΤΑ  ΚΥΡΙΑΚΟΥ. 

Στην παράσταση του τέλους της χρονιάς συμμετείχαν επίσης και οι παρακάτω: στο πιάνο ο συνάδελφος ΣΟΥΛΤΑΝΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, στο τραγούδι η συνάδελφος ΣΤΑΥΡΟΠΟΎΛΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ και από την Γ΄ Τάξη ο μαθητής ΧΕΙΛΑΡΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ (τραγούδι και κιθάρα)  και οι μαθήτριες  ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΚΗ ΖΩΗ και ΣΑΝΤΙΡΑΪ ΕΙΡΗΝΗ (φωνητικά).

Οι στόχοι μας ήταν:

  • Δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας.
  • Ισότιμη συμμετοχή και δημιουργική ελευθερία.
  • Εμβάθυνση και ανταλλαγή ιστορικών γνώσεων. Σύνδεση με ευρύτερα θέματα που αφορούν τις πανανθρώπινες αξίες της ελευθερίας, των δικαιωμάτων και της αυτοδιάθεσης.
  • Καλλιέργεια πνεύματος συνεργασίας και ομαδικότητας, επικοινωνίας, εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης προς τον κοινό στόχο.
  • Ενδυνάμωση της ενσυναίσθησης και της ανεμπόδιστης και ειλικρινούς έκφρασης των βαθύτερων συναισθημάτων  και της προσωπικότητας όλων των παιδιών μας τόσο πάνω όσο και κάτω απ’ τη σκηνή.
  • Συμμετοχή της ευρύτερης σχολικής κοινότητας στα μαθητικά επιτεύγματα.

 Τα μέσα / ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήσαμε για να πετύχουμε τους στόχους μας ήταν:

  • Ιστορική αφήγηση
  • Συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών
  • Διερεύνηση ιστορικών πηγών
  • Ασκήσεις εμπιστοσύνης
  • Δραματοποίηση 
  • Ασκήσεις ορθοφωνίας
  • Βιωματικές ασκήσεις και θεατρικό παιχνίδι 

Τα Προϊόντα της ομάδας ήταν:

  • Οι τρεις θεατρικές παραστάσεις
  • Έντυπο υλικό
  • Βίντεο και φωτογραφικά στιγμιότυπα από τις παραστάσεις
  • Εμπειρία που θα χρησιμεύσει σαν βάση για την επόμενη χρονιά
  • Δρώμενα και αυτοσχεδιασμούς στο χριστουγεννιάτικο και πασχαλινό παζάρι του σχολείου μας στην Δημοτική Αγορά της Κυψέλης.